Tears Of Joy Line Smiley

Saturday, May 25, 2013

The Short Story of "Dikala Aku Suka Kamu" [Part I]

Assalamualaikum and hi to all my viewers. Selamat bercuti kepada semua students. Cuti, cuti jugak, kerja sekolah jangan lupa buat. Dan tak lupa jugak rakan-rakan yang menyambut hari Gawai. Aku ucapkan, Selamat Hari Gawai, Gayu Guru Gerai Nyamai. Hehe... Pesanan dari aku, jangan ngirup melampau sangat nanti tak pasal-pasal jalan terbabas masuk longkang. :D
Okay! Tak nak cakap panjang sangat dalam entri aku kali ini. Aku nak share 1 karya aku dalam entri ni. Sebuah cerpen yang dikarang oleh aku sendiri. Aku tak update sekali gus cerpen ni. I hope you guys suka dgn cerpen ni... Kalau ada apa-apa nak komen @ pendapat, boleh cari aku kat Facebook  or Twitter (@edithsidah.

NOTE!: CERITA INI TAK ADA KAITAN DENGAN YANG MASIH HIDUP ATAU YANG TELAH TIADA DI DUNIA. REKAAN SEMATA-MATA.

                       


          Kita  tak akan tahu apa yg akan jadi dengan nasib diri kita dan masa depan kita. Kita hanya mampu merancang. Tuhan yang menentukan. Memang aku akui semua itu. Dan... aku takkan pernah menyesal dengan apa yang aku capai sekarang. hmm. Apa yang aku caka...
         “Hoi!”
         “Oh kau masuk parit tenggelam karam waliya kamchagia...”
         “Haha!! Melatah pula dia. Jauh termenung?” Hish... ingatkan hantu mana pula yang kejutkan aku. Rupa-rupanya si Eyrah.
         “Waalaikumsalam! Ee... Tak tahu beri salam dah? Nasib kita tak ada lemah jantung.”
         “Sorry.. kita nampak awak termenung je dari tadi. Tengah fikir apa?”
         “Tak ada apa-apalah. Mengantuk. Merepek sendiri dalam otak.”
         “Yeke? Ke teringatkan seseorang?”
Hmm... tengok. Tengok! Mula dah Eyrah atau nama sebenarnya, Rabiatul Shahirah Binti Asri ni nak usik aku. Dia kawan baik aku sejak dari kecil lagi. Kalau gaduh, kita orang cepat je berbaik semula. Dah namanya pun bestfriend forever kan? Opss. Sibuk pula nak kenalkan BFF aku. Aku macam mana? Mesti korang tertanya-tanyakan? Hihihi... OK!
Nama aku, Nurul. Nama penuh, Nurul Aisya Binti Murshid. Berumur 17 tahun dan ya... aku masih bersekolah. Nampaknya tahun nilah last aku sekolah. Tak sabar pula rasanya nak melangkah ke alam seterusnya. Papa aku seorang peguam dan mama aku pula suri rumah sepenuh masa. Adik-beradik? Tak payah nak panjang lebarkan cerita. Aku ni anak tunggal, anak manja, anak kesayangan mama dan papa aku.
“Laa.. termenung lagi anak seorang ni!” Haa. Yang ni pulak Ayie. Nama sebenar,Yazid Adam. Cantik namanya. Orangnya? Err. Sotong sikit. Mulut kalau dah bercakap memang kalahlah kita yang kaum Hawa ni. Apa-apapun, aku sayang sangat dengan mereka berdua sebab mereka selalu ada masa aku senang dan susah! Alhamdulillah...
“Kita cakap panjang lebar pun tak gunalah. Bukannya dia nak dengar. Buang air liur je.” Eyrah memerli aku. Aku buat bodoh sajalah. Aku mengerling jam tangan di pergelangan tangan kanan ku.
“Eh! Masa rehat dah nak habis. Aku nak masuk kelas dululah.” Dan satu lagi aku nak beritahu korang. Walaupun kami tak sama kelas(tapi dalam aliran yang sama) kitaorg tetap BFF kan? Hihi...
Aku pun balik kelas lepas lepak dengan mereka. Mata pelajaran lepas rehat ni Bahasa Malaysia. Salah satu mata pelajaran yang aku suka. Tak pernah dapat gred teruk dari zaman sekolah rendah dulu. Cewah! Hari ini kami belajar dekat foyer sebab kelas kami tu di sebelah tandas. Jadi, faham-faham sajalah bau apa yang kami hidu lebih-lebih lagi waktu lepas rehat. Memey pekatlah baunye!
Masa tengah syok-syok belajar, tak tahulah kenapa aku ikut gerak hati aku suruh pi tengok tangga tak jauh dari foyer tempat kami belajar tu. Ada orang menuruni tangga. Mula-mula aku tak nampak sangat.
“Tu bukan kak Fidha ke?” tanya ku kepada rakan sekelas ku.
“A’ha. Dialah tu.”
         Hmm! Pasti pelajar baru. Fulamak!!! Kacaknya dia. Tinggi pulak tu! Mesti budak dari sekolah agamakan? Hehe. Kenapa aku kata dia dari sekolah agama tu? Sebab, budak-budak lelaki dari sekolah agama hampir semuanya kacak-kacak belaka.
         “Eee! Kacaknya dia.” bisik ku perlahan dalam nada suara yang rendah.
         “Mulalah tu.” Ujar Sunny.
         “Hehe. Harap-harap dia student tingkatan 5. Theheee!”
         “Jangan berharap sangat Aisya. Nanti tengok-tengok budak form three baru tahu.” Kata Sunny lagi.
         “Ahh! Tak. Besar tu budak form three. Tak mungkin.”
         Aduh! Jantung aku. Kenapalah tiba-tiba berdegup-degup bila tengok dia? Ishh. Sudahlah Aisya! Jangan nak berangan pulak.
                                                                      
Bersambung...